Hoe kom je erachter op welke basis eerder aangebrachte verf is aangebracht?

Bijvoorbeeld als je verhuisd bent en je wilt iets opnieuw verven.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.1K

Het beste antwoord

Is het terpentine verdunbare verf (alkydhars), dan geeft dit bij schuren droog stof. Is het acrylaatverf (waterverdunbaar), dan gaat dit op het reguliere schuurpapier -aan de schuurkorrel- min of meer klonteren.
Haal je een in spiritus ‘gedrenkte’ doek over het oppervlak, dan wordt de acrylverf week / plakkerig, terwijl er bij alkyd niets gebeurd.

In principe kan je over waterverdunde verf (acryl) géén alkydverf gebruiken in verband met spanningsverschil. Andersom kan het wel.
Dit komt omdat acrylverf elastischer is en dus wel het uitzetten en krimpen van de alcydverf aan kan. Andersom kan dit tot onthechten leiden. (alhoewel je dan niet direct aan hele vellen moet denken)

In alle gevallen moet je de ondergrond eerst reinigen en schuren; alkyd met schuurpapier, acryl met speciaal hiervoor bestemde schuurpads.

Ook rollers (schuim of mohair) en kwasten (varkenshaar of synthetisch) moet je afstemmen op het type verf dat je gaat gebruiken.

Dus: (voor binnen) acryl (water) kan altijd, ongeacht de ondergrond, alkyd (terpentine) alleen als er niet eerder acryl is gebruikt.

Bij twijfel eventueel eerst een universele grondverf gebruiken als tussenlaag.

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel compleet en duidelijk neergezet!

Andere antwoorden (2)

Als het gewone lak betreft maakt het volgens mij niets uit. Ik bedoel dus de lak die op deuren etc. zit. Als de verf eenmaal droog is kun je verf op waterbasis gewoon over verf op terpentinebasis gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het terpentine verdunbare verf (alkydhars), dan geeft dit bij schuren droog stof. Is het acrylaatverf (waterverdunbaar), dan gaat dit op het reguliere schuurpapier -aan de schuurkorrel- min of meer klonteren.
Haal je een in spiritus 'gedrenkte' doek over het oppervlak, dan wordt de acrylverf week / plakkerig, terwijl er bij alkyd niets gebeurd. In principe kan je over waterverdunde verf (acryl) géén alkydverf gebruiken in verband met spanningsverschil. Andersom kan het wel.
Dit komt omdat acrylverf elastischer is en dus wel het uitzetten en krimpen van de alcydverf aan kan. Andersom kan dit tot onthechten leiden. (alhoewel je dan niet direct aan hele vellen moet denken) In alle gevallen moet je de ondergrond eerst reinigen en schuren; alkyd met schuurpapier, acryl met speciaal hiervoor bestemde schuurpads. Ook rollers (schuim of mohair) en kwasten (varkenshaar of synthetisch) moet je afstemmen op het type verf dat je gaat gebruiken. Dus: (voor binnen) acryl (water) kan altijd, ongeacht de ondergrond, alkyd (terpentine) alleen als er niet eerder acryl is gebruikt. Bij twijfel eventueel eerst een universele grondverf gebruiken als tussenlaag.
Neem een lapje met spiritus, als het acryl is dan zal je merken daar waar je wrijft de verf plakkerig wordt. Bij alkyd gebeurt er niets.